V tomto roku obvyklé týždenné vedomecké a remeselné tábory Na Medzi vôbec nie sú. Je to tak pre pandémiu koronavíru?
Ako sa to vezme. Na jar mali ľudia pochopiteľne malú chuť cestovať a vlastne se nepostavili drevenicu prevezenú z Oravy, ktorá mala slúžiť aj na ubytovanie hostí. Hosťovskú chatku človek zastrešoval šindľami sám s pomocou malého vrchára a takto aj dokončil podlahu , ktorá je teraz stierateľná, a hosťovská chatka bude môcť v budúcnosti slúžiť aj ako svojpomocné nahrávacie štúdio. Keďže ale človek robí takéto veci oproti minulým rokom bez vonkajšej pomoci, nepodarilo sa pripraviť stredisko na tábory, keďže toto nie je práca pre jedného. Napríklad spoločenský dom je postavený, v ňom je strešná krytina, ale plechy na streche pribité nie sú. Nedávno sme vydali CD Ožívajú, ktoré strávilo všetok akože voľný čas. Prostredie na tábory zatiaľ pripravené tak, ako by malo a tak tábory nie sú. Ľudia aj o ne majú záujem, lebo práve v prírodné prostredie je v čase pandémie podstatne vyhovujúcejšie, ako uzavreté mestské podujatia, ale – človek si tento rok povedal – keď sa nabudia ľudia, tábory budú, keď sa nenabudia, nebudú. Keď bude sila a vôľa zdola, pomoc z hora príde. Zatiaľ je to tak, že tu chodia ľudia, po jednom, po dvoch, ktorí chcú aj pomôcť, na krátky čas, kúsok po kúsku, toto leto môže byť také.
V sobotu má byť Novodrevná vatra, však?
Áno, jediné verejné letné táborové podujatie bude Novodrevná Vatra, ktorá je o pár dní, v sobotu. V tejto chvíli má človek, zatiaľ sám , jeden deň na to, aby postavil prístrešok pre hudobníkov, keďže sa nepodarilo previezť drevenicové trámy z prístrešku, v ktorom zvyknú vystupovať hudobníci na Novodrevnej vatre , na miesto, kde je vyrovnaný svah na základy. A tak treba postaviť pred prístrešok s drevenicou ďalší prístrešok – aspoň ľahúčky a ochrana hudobníkov a nástrojov pred slnko a prípadným nárazovým dažďom , ktorý síce môžbyť vôbec nepríde, ale – pripravený šťastie praje. Bočné prístrešky pre tvorivé dielne a trh Gazdovskej obrody pripravené sú.
Kto bude vystupovať?
Radšej povedzme že nastupovať 🙂 . Príde skupina Bytosti, viac hudobníkov človek nepozval, keďže je dobrovoľné vstupné a nie je isté, či by z toho vyšlo na honoráre. A bude otvorené javisko, to znamená, že ak prídu hudobníci, môžu sa zahlásiť a zahrať.
Takí hudobníci prídu sami od seba? Alebo gazdovia?
Možno áno, možno nie. Človek by sa nenahneval, keby niekto zavolal – hoja, Žiari, viem, že robíš tisícpäťsto vecí, rád by som prišiel a zahral a zasieval, človek povie – dobre, prídi, je to tu na vatrovej plošinke, je tu kotol jedla, vezmi si aj misku a lyžicu a hrnček, pohodička, nemáme vstupné , nemáme honoráre, niečo ti dáme na cestu, alebo – hoja človek, viem, že práve píšeš knihu, neposlal si pozvánky, ale mám pekné výrobky, chcel by som prísť na obrodu, niečo ponúknuť ľuďom, a človek mu odpovie – krása, máš tu miesto, hlavne príď , je tu nejaká strieška alebo natiahneme ďalšiu plachtu medzi brezu a osiku, pohodička, hlavne nech sme všetci šťastní, alebo aspoň v pohode. Človek naozaj robí obrodnú prácu súčasne v mnohých rovinách a keď sa v niektorej rovine nazbiera sila a ľudia chcú dať do toho niečo, tak sa to musí aj prejaviť. Teraz bude hrať na Vatre a týždeň na to na Jagannath feste a potom na nejaký čas už nebude verejne viditeľný .
A keď teda niekto chce v budúcnosti napríklad si niečo vyrobiť, alebo sa niečo dozvedieť, je to možné aj mimo táborov?
To sa vlastne deje, v budúcom týždni chcú prísť kovať traja chlapci a chcú aj pomôcť pri táborových prácach. Takto je to možné – niečo pomôžu a niečo dostanú. Záleží na ľuďoch. Človek začal písať novú knihu. Ak sa nájde skupina ľudí ktorí si povedia – zatiahneme to, niečo urobíme, pripravíme, pribijeme, odnesieme, aby sme upravili stredisko Na Medzi, tak hneď podľa žiadze môžu byť napríklad koncotýždňové podujatia, zamerané na žiadané smery, a to s okamžitým načasovaním – vzápätí. Máme skúsenosti, že aj behom pár dní od oznámenia sa ľudia vedia zhromaždiť.
Chystáš niečo aj na jeseň?
V čase jesennej rovnodennosti mal človek zvolať medzinárodné celoslovanské stretnutie – snem pôvodných kultúr. Zdá sa ale že chrípková nálada nie je tomuto naklonená a tak človek vidí ako zaujímavé urobiť Snem pôvodného duchovna v čase rovnodennosti a to nie v medzislovanský, ale slovenský a s hosťami.
Spomenul si, že si začal písať novú knihu. Akú?
Knihu o 4 živloch. Videnie javov cez živu 4 živlov.
Na písanú podobu tvojho učenia 4 živlov už čaká mnoho ľudí. Budeš na ňu robiť zbierku na štartéri ako na minulú knihu?
Zbierka tentoraz prebehne na našej stránke.
Čo by si odkázal tvojim čitateľom a poslucháčom, ktorí neprídu túto sobotu a Vatru? Lebo pre tých, ktorí prídu, isto máš nachystaný okrem piesní a novej nahrávky aj nejaké hovory.
Tak sme si pokoronovali, upokojili sa a teraz už treba pracovať na veciach dôležitých. My sa nemáme zadlžovať a čakať, že nás niekto spasí. Kto chce žiť, musí sa kývať. Je čas zliezť z pece, vyhrnúť si rukávy a pustiť sa do dobrých vecí. Hoja!
Jedna odpoveď na “Nečakajme na spasenie. Dolu z pece a do práce!”
?dakujem za poslanie oznamu a článkov:)